Köttguide från WWF och Bönsallad från basbalans

Du känner säkert till Världsnaturfonden (WWF) och deras fiskguide med trafikljusmärkning av fiskarterna. På den listan har hotade fiskarter fått rött ljus, och arter där bestånden fiskas på ett hållbart sätt har fått grönt ljus.

Den “röda listan” har haft stort inflytande, och många butiker har tagit bort rödlistad fisk från sortimentet helt och hållet. Yay!

Nu har WWF gjort det igen!

De har nämligen tagit fram en liknande lista för kött!  En köttguide.

Äntligen.

Där konstateras att vi svenskar äter för mycket kött (dubbelt så mycket som är hållbart), och framförallt äter vi fel typ av kött ur ett miljöperspektiv.

Vill man äta kött så är viltkött det bästa alternativet, konstaterar WWF.

Vi på basbalans vill ju gärna tipsa om att det finns andra proteinkällor som är lika bra. Eller till och med bättre, eftersom kött är surt.

Så, här kommer vår superenkla bönsallad (som ger fullvärdigt protein):

Enkel bönsallad

230-250 g färdigkokt råris
230-250 g färdigkokta svarta bönor (motsvarar en burk/tetra om du inte vill koka själv)
2 msk kallpressad raps- eller olivolja
1 msk äppelcidervinäger (jag föredrar Kung Markattas, mild och fin smak)
0,5 tsk Trocomare örtsalt

Blanda och förvara i lufttät burk i kylen – den håller i 4-5 dagar.
Komplettera med grönsaker vid servering, tex en tomat och en stor bit gurka per portion.

Enkelt. Hållbart.

Och en helt perfekt bas under lata sommardagar när man gärna gör annat än att laga mat. Experimentera gärna med olika kryddningar som till exempel färsk ingefära eller cayenne. Och du får jättegärna dela med dig av vilken variant som du gillar mest i en kommentar. 🙂

Hoppas det smakar!

PS.

Jag vet att just det här inlägget inte handlar om vetegräs. Det får vara så.

Men för sakens skull kan jag ju passa på att nämna att vårt vetegräs också innehåller fullvärdigt protein. Hela 29% faktiskt.  Men du lär blir inte mätt på dagsdosen vetegräs i alla fall. Så bönsalladen är ett bra komplement 🙂

DS