Juica effektivare – nyttiga tips för dig som juicar!

2012-11-23 10.56.33Att juica frukt och grönsaker låter som ett enkelt koncept med massor av hälsofördelar. Men det finns viktiga saker att tänka på om du vill få ut maximalt av din egenhändigt tillverkade hälsodryck.

Först och främst vill jag klargöra en sak

Fruktjuice = raffinerade kolhydrater

What? Är inte en färsk, egenpressad fruktjuice bland det nyttigaste man kan ha på frukostbordet?

Nej, faktiskt inte. När du juicar din frukt försvinner en stor del av de fibrer som finns i frukten. Däremot stannar de snabba kolhydraterna kvar i juicen, och de ställer till det i din kropp och ger insulinpåslag. De fibrer och vitaminer som den hela frukten innehåller fungerar som ”motgift” till sockret i frukten, och ser till att kolhydraterna förbränns i en långsammare och mera hälsosam takt.

Grönsaksjuice – rena hälsokuren

Att göra juice på grönsaker är en helt annan sak. Grönsaker innehåller mycket fibrer, och dessa skapar snabbt en mättnadskänsla när du äter grönsaker.  Men grönsakerna innehåller väldigt begränsat med socker, så fibrerna blir inte lika viktiga då. Genom att juica grönsakerna och ta bort fibrerna kan du därför konsumera mycket mer grönsaker, och därmed få i dig mycket mera vitaminer och mineraler!

Mina favoriter att juica är selleri, gurka, morötter och rödbetor.

Använd hel frukt!

En ren grönsaksjuice är inte särskilt söt, av naturliga skäl. Om du vill söta din juice med en frukt är mitt tips att du först juicar dina grönsaker, och sedan kör juicen tillsammans med en hel frukt eller bär i din blender. På så sätt får du sötman av frukten utan att ta bort de viktiga fibrerna i frukten.

Mums!

Vetegräs ger fibrer

Fibrer är viktiga på många sätt, förutom sin egenskap att bromsa snabba kolhydrater. De hjälper magen med matsmältningen, och de hjälper till att borsta rent kring tarmluddet i tarmarna. Med vetegräs i den gröna drinken får du inte bara ytterligare ett tillskott av mineraler och vitaminer. Du får även rejält med nödvändiga och nyttiga kostfibrer!

Mera mättnad

För att du ska hålla dig mätt på din gröna drink kan du tillsätta avokado. Avokado är en frukt, men den innehåller nästan inget socker och den är fullproppad med nyttiga fetter som är bra för din kropp och som hjälper dig att hålla dig mätt längre.

Du kan också tillsätta frön, som till exempel sesam- och hampafrö. Då ger drinken mera energi och du håller dig mätt längre.

Färsk eller kylskåpskall? 

Din juice är allra nyttigast när den är nygjord. Så är det.

Men det är mycket bättre att dricka en grön juice som stått några timmar, än att inte dricka den alls!

Om du behöver spara tid, se till att göra i ordning hela dagsransonen när du ändå håller på. Spara gärna juicen i lufttät behållare, gärna med vacuum om du kan.

Följ de här tipsen så har du en riktigt bra bas med hälsosamma tillskott!

Dela gärna tipsen vidare, och om du har något smarrigt recept på en grön juice får du gärna dela med dig av det också! 🙂