Enkla och naturliga behandlingar av trög mage

Trög mage är vanligare än du tror. Under 2013 skrev sjukvården ut över 1,4 miljoner recept för behandling av förstoppning.

Här får du ett par tips på enkla och naturliga metoder för att ta hand om din mage när den krånglar.

Det handlar om bajs. Kanske är det därför ingen pratar om det?

Men enligt socialstyrelsens statistik på läkemedel skrevs nästan 2 miljoner recept ut på mediciner som har med magproblem att göra, bara under 2013, och en halv miljon svenskar fick recept på medicin mot förstoppning. 1,4 miljoner recept, närmare bestämt.

Ett rätt vanligt problem alltså.

Men för att komma bort från skitsnacket ett tag, så ska jag börja med en liten historia…

När jag var liten bodde jag ofta hos min mormor, eftersom mina föräldrar ofta var upptagna med att jobba.

Min mormor bakade jämt. Hon var uppe klockan fem på morgonen och bakade till familjen eller den lokala idrottsföreningen. Sedan åkte hon till jobbet och bakade ännu mer.

Mormor var snäll. Jag fick skrapa degbunkarna och äta upp degresterna om jag ville. I gengäld fick jag diska dem efter mig.

Mormor var smart. 🙂

Om du någon gång försökt diska en degbunke där en mjöldeg torkat fast vet du vad jag menar. Det krävs hammare och mejsel för att få loss det.

Samma problem uppstår i våra tarmar när vi äter mycket bröd, pasta, och annan mjölmat.

Den klibbiga maten fastnar i tarmarna, som behöver skrubbas rent

Där kommer fibrerna in.

Naturlig mat innehåller ofta en sund blandning av fibrer och annat. Men mycket av den mat vi äter idag är raffinerad så att mycket av fibrerna försvunnit, och de flesta får inte i sig tillräckligt med fibrer.

Livsmedelsverket rekommenderar att du ska äta mellan 25-35g kostfiber per dag, men konstaterar i sina undersökningar att sju av tio svenskar inte äter tillräckligt med fiber. Undra på att det är så vanligt med trög mage.

Mitt första tips är alltså att börja motionera och städa dina tarmar genom att äta rejält med fibrer varje dag.

Lyssna på kroppen

Kroppen är finurlig.

Den säger till när du är trött. Den säger till när du är hungrig. Och den säger också till när det är dags att göra sig av med… restprodukterna.

Men i dagens effektiva samhälle är det lätt hänt att man ignorerar kroppens signaler, i syfte att göra klart det man håller på med.

Men det finns alltid konsekvenser

En av tjocktarmens uppgift är att dra ut vätska ur det som finns där. Om du inte går när det är dags, kommer mer vätska sugas upp, och du får en hårdare avföring som blir ännu trögare att bli av med.

Se alltså till att lyssna på kroppen, gå på toaletten när du behöver, och drick vatten när du är törstig.

Det råder delade meningar bland vetenskapsmännen om exakt hur mycket vatten vi egentligen behöver, även om alla är överens om att vatten är otroligt viktigt för kroppens alla funktioner.

Men en sak vet vi.

Kroppen kan klara de flesta prövningar vi utsätter den för

Det betyder inte att det är en bra idé.

Ett rimligt antagande är att du bör dricka när du är törstig, eftersom det är den mest naturliga signalen som finns. Se till att ha vatten tillgängligt och lär dig vara uppmärksam på vad din kropp säger.

Det finns även naturliga tillskott som kan hjälpa till på olika sätt. Superfoods som till exempel vetegräs, innehåller förutom näringstillskottet en stor mängd fibrer som går genom kroppen och “skrubbar rent”. Många upplever därför att vetegräset sätter bra fart på magen. (Se våra tips om vad du ska tänka på när du handlar vetegräs).

Magen är ett viktigt system, och om du har problem som gör dig det minsta orolig bör du självklart kontakta sjukvården och få saken utredd för säkerhets skull.

Men man kan ju anta att det finns ett samband mellan mängden utskrivna läkemedel för förstoppning, och livsmedelsverkets uppgifter om att vi svenskar enligt inte alls äter så mycket fibrer som vi borde.

Det tror i alla fall jag.

Vad tror du?